Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov 2018 - Opgradering Aarhus-Langå 600 mio/3 min? (Trafikpolitik)

af Rask Ingemann Lambertsen, 10/12 2017, 16:00 (2329 dage siden) @ andersj

Jeg er fuldstændig enig. En udrettet og dermed kortere bane vil komme både person- og godstog til gavn, mens en øget hastighed kun kommmer persontogene til gavn. Jeg vil ikke gøre mig klog på, om det så vil give mening at bevare den eksisterende bane, men der er ingen grund til, at de tog, der alligevel ikke skal standse ved de små stationer, skal ud på en omvej. Hvis man tilmed fører banen mod Langå nordpå ud af Aarhus H sparer man også en omfartsbane sydvest for Aarhus H væk.


Nu er der pt. kun 1 persontog i timen i hver retning der ikke standser i Langå,

Har der (i denne tråd) været tale om en linjeføring udenom Langå?

For godstog er tidsgevinsten også ligegyldig hvis man alligevel skal ind i eksempelvis Hobro og vente 20 minutter på en overhaling.

Det kunne jo netop være, at overhalingen kunne undgås eller ikke behøvede at tage så lang tid som 20 minutter, hvis godstoget kunne få en kortere køretid.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak