Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 i Neumünster (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/4 2018, 08:35 (2209 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undskylder mit forsøg på ironi, men.....

det rejser så andre spørgsmål - international trafik og DSB?

Umiddelbart forekommer international trafik, over længere afstande, her København - Hamborg at være et kommercielt produkt, hvor der er fri konkurrence.

Skal de køre dette jf. kontrakten med staten?
Det materiel de bruger, er det betalt af staten?
Hvis de har problemer indenlandsk, kan det så forsvares, at de opretholder udenlandsk trafik?

Jens

Den eneste internationale trafik DSB driver er togene Padborg-Flensburg på kontrakt med Schleswig Holstein som er trafikkøberen af regionaltrafik i delstaten. Der køres på VIAS GmbH's driftstilladelse mellem Padborg Grænse og Flensburg. 50% af VIAS GmbH er ejet af DSB Deutschland GmbH som er et datterselskab af DSB.
Togene til Hamburg køres kun af DSB til grænsen og af DB resten af vejen. I dette samarbejde stiller DSB med materiellet.

Følgende står i trafikkontrakten 2015-2024:

1.1.4 DSB kan udføre togtrafik mellem Padborg og Flensborg på kontrakt med
trafikkøberen i Slesvig-Holsten i tilslutning til togtrafikken i denne kontrakt.

1.1.5 Der udføres international togtrafik i samarbejde med udenlandske partnere
på den danske del af strækningerne:
København - Rødby - Hamburg (indtil åbning af fast forbindelse)
Aarhus - Padborg - Hamburg

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak