Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Da IC-togene var røde og man sejlede over Storebælt (Generelt)

af Jesper Reinfeldt, 14/11 2011, 23:25 (4546 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg lærte Axel at kende i forbindelse med SNNB 3's istandsættelse. Ja, faktisk dukkede han op den dag den ankom pr. blokvogn. Det var i 1979.
Axel var vel født omkring eller i begyndelsen af 20'erne. Han var fyrbøder på de store have under 2. verdenskrig og blev torpederet 4 gange (altså skibene). Det mærkede ham alvorligt efter krigen ( lige som så mange andre). Man skulle passe lidt på hvad man sagde og en misforstået sætning kunne udløse måneder hvor man bare ikke så noget til ham. Efter krigen var han fyrbøder på Gørlev Sukkerfabrik hvorefter han kom til DSB. Først i Helsingør og senere på Storebælt. Det var i Helsingør han fik øgenavnet 2055. Det var i tog 2055 de kørte pas og ombord havde de en cykel til køre i byen (og hente enkelte forfriskninger) og Axel har på et tidspunkt sagt, at den cykel kørte lige som 2055 og så var øgenavnet der.
Han var nok lidt distret eller glemsom. F. eks havde han i de år en stor dejlig hund der var meget velopdragen. En dag skulle han i banken og hunden var naturligvis med. Hunden blev placeret udenfor og fik besked på at blive der til den fik nærmere besked. Efter en hyggelig snak med banken gik han hjem-uden hund og den sagde ikke noget. Han opdagede det først flere timer senere, da banken ringede og spurgte om han ikke savnede hunden.
Axel bandene ganske forfærdeligt. Hver andet ord var "kraftedme". En gang havde een knækket en pindebolt ved kedelventilen. Den arme stakkel fik følgende bemærkning med:"For helvede i kraften og i himlens navn,dit store forbandede klods".
Hans ordvalg kostede ham en indberetning en gang. En vinterdag skulle han hjem fra tjeneste på Prins Christian. Der var glat på dækket og færgen ramte lejet lidt hårdt - hårdt nok til at Axel faldt og gled ned i lejet foran færgen. Styrmanden fik i en fart slået bak og Axel blev presset ind i bunden af lejet. Da Axel så endelig fik fat i noget bolværk, var der en togfører der ville hjælpe ham med en stige. Stigen ramte ham over fingrene og så "måtte jeg kraftedme" ned igen. Han skældte den stakkels togfører med alle bandeordene, så han blev sur og indberettede Axel.
Jeg løber tør for plads, men den med Gammel Dansk er god nok for han kom med en stor dunk og delte rundhåndet ud. Jeg skal nok lede efter et foto af ham.
Men det var ikke kedeligt og en gang imellem også lidt anstrengende.
Hilsen
Jesper


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak