Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ardelt 115 (Generelt)

af Steff, 11/12 2011, 20:47 (4522 dage siden) @ peter christensen

Go´aften Jens og Peter!

Jeg har ”lige” været en del kildemateriale igennem fra MA for at se om jeg kunne finde en skrivelse om ændring af motoren på T115 til en MO motor. Desværre har jeg ikke kunne finde en sådan ud over en håndskreven bemærkning om at ”en ARDELT traktor forsøgsvis ønskes udstyret med Mo motor”, men hverken med angivelse af reference eller dato. Men da bemærkningen lå blandt andre dokumenter fra MA, må jeg gå ud fra at den er korrekt, altså ønsket om.....
T115 optræder dog flere gange med alvorlige gearproblemer, november 1953, december 1956 og februar 1957 med totaludskiftning til følge.
Generelt er der problemer med Stromax og Perifelx gear samt generelt med Frichs motorerne for de første Traktorer med denne type motor i stedet for MAN motorerne.
Jeg tror at ændringen til en større og kraftigere motor, er et ønske om at forbedre traktorens trækkeevne, da den ikke var helt god (lidt overdrevet med udtrykket "god") ved strækningskørsel og hvor der var stigninger/fald. To muligvis 3 vogne var alt hvad man kan sætte på krogen, hvis ikke traktoren skulle forsinke al anden trafik på den pågældende strækning.
Hvorfor det ikke blev til en eller muligvis flere ændringer (har ikke kunnet finde afrapporteringer) ved jeg således heller ikke noget om, men muligvis – min egen mening – har litra MH ændret på ønsket.
Så, ”the smoking gun is missing”.


Steff

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak