Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ardelt 115 (Generelt)

af Peter Christensen @, 11/12 2011, 21:51 (4522 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hmmm, lyder underligt.
I forbindelse med bogen "Danske Statsbaners Motormateriel 1925-2007" tog jeg en smut til Køge for at afklare problematikken med 4 eller 6 cylindre.
Der var lige nøjagtig 4 cylindre (og det har været omkring 2007).

Hvis ovenstående indlæg i denne tråd skal tages for pålydende, så er der altså først sat en 6185 i 115 og senere en 4185.
Lyder det sandsynligt? Ikke i mine øre.
Indtil det modsatte er bevist, så hælder jeg mest til at en 4185 er monteret og at der - på enelleranden måde - er opstået en misforståelse.

Hvis en motor skulle ned i ydelse, så ville jeg pille på brændstofmængden. Det kan lade sig gøre at give lidt mindre olie fra brændoliepumpen - måske nye "plunger/barrels"(som det hedder der hvor jeg kommer fra) med mindre diameter.

At Ardelttraktorerne havde problemer med gearkasserne er rimeligt velkendt - maskinafdelingsarkiv bugner med fotos af skæve aksler og alskens andre herligheder udi bukket jern.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak