Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ardelt 115 + lidt T 1 - 3. (Generelt)

af Steff, 13/12 2011, 19:41 (4520 dage siden) @ Steff

Go´aften til Peter, Jens m. selvfølgelig flere!

Så har jeg været det kildemateriale fra MA jeg har vedr. traktorerne igennem. Og jeg kan ikke finde en skrivelse, der indikere et eventuelt forsøg med en MO motor i en Ardelt type traktor. MEN det skal så også lige forklares, at det kildemateriale jeg har gennemgået, stopper ved leveringen af Köf i 1969. Hvad der derefter eventuelt er sket, ved jeg så derfor ikke kildemæssigt.
Men som nedenstående uddrag af brev fra Frichs til DSB viser, så HAR DSB efterspurgt en MO motor i en Ardelt type traktor, men uvist af hvilken grund, ville Frichs ikke acceptere dette.
[image]
Årsagen KUNNE jo være den, at ved at ønske en tilsvarende motor som MAN motoren effektmæssigt, kunne Frichs få udviklet en motor næsten gratis herfor. Og DEN kunne jo så få eventuel afsætning også andetsteds, privatbanerne?
Som Peter rigtigt påpeger, blev der sammen med Frichs Ardelt traktorerne bestilt yderligere reservedel, se uddrag nedenunder.
[image]
Som nævnt tidligere var man på stationerne ikke helt tilfredse med Ardelt traktorernes trækkeevne, hvilket bl.a. nedennævnte skrivelse vidner om.
[image]
Her i december måned, alle ved hvordan julemanden ser ud, så her er et billede af et Ardelt gear som både Ardelt- som Frichs traktorerne var udstyrede med.
[image]
Der BLEV senere undersøgt alternativer eller supplement til Ardelt traktorerne. Herunder et af de mere sprøjse tilfælde.
[image]


Fortsat god aften til alle!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
DSB MH336Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak