Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ardelt 115 + lidt T 1 - 3. (Generelt)

af Steff, 13/12 2011, 11:46 (4521 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter m. fl.

Jeg forstår da så udmærket godt DSB handlemåde. Man har en traktor (Ardelt nr. 101 – 106), der efter forholdene virker tilfredsstillende. Så hvorfor i al verden skulle man så købe en kopitraktor med en motor, der ikke engang er konstrueret og et engelsk gear, der er belagt med problemer jf. samtidige kilder?
Yderligere er det jo nok ikke nogen hemmelighed, at DSB maskinafdeling m. fl., ikke anså Frichs som guds gave for lokomotivproduktion, men en absolut pålagt lise af politiske årsager, der fordyrede indkøb, hindrede en udvikling og leverede materiel, der flere gange var så kritisabelt, at det alle andre steder ville have medført store retssager med erstatningsansvar (f.eks. leverancerne af litra E II under og efter krigen).
Og med hensyn til leveringstiden. Ja, Frichs havde ingen traktor, der kunne produceres her og nu og som opfyldte DSB krav og de engelske fabrikker kunne ikke levere det ønskede materiel.
Ønsket om højere effekt er ikke en and, men fremgår ganske tydeligt i indberetninger fra diverse stationschefer omkring 1960´erne, bl.a. Århus, Næstved og Hillerød vedrørende problemer med anvendelsen af Ardelt traktorer til strækningskørsel, samt rangering med større stammer og kørsel på banestrækninger med stigninger eller havnebaner.
Et tog med 2, allerhøjest 3 godsvogne og med maksimalt 30 km/t på en strækning med fare for at gå i stå ved en stigning, er vel ikke en ønsket option. Men den kunne løses med mere effekt i en motor, alternativt et nyt og stærkere lokomotiv/traktor.
Men problemerne løste sig jo ved anskaffelsen af litra MH, der på mange områder overtog traktorernes arbejde. Og selvom større alligevel billigere i anvendelse. Sluttelig med tilkomsten af Köf, blev Ardelt typen helt overflødig.

Jeg ved ikke om du i forbindelse med MM 1925-2007 (pragtfuldt opslagsværk forresten:-) ) kender til dette kildemateriale vedr. traktorerne, men for en ordens skyld skal nævnes:
DSB Maskinafdeling journalsag X 52.1-X52.2I., 26-V2, X 57.1 II – XII 46.1.1., X 52.3-X57.1.I, VIII 63.5-X 50, 2. Dc. Maskintjenesten Pakke 2007-22, 2007-23, 2007-25 og 1. Dc. Maskintjenesten pakke 72.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak