Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EN 472 (Generelt)

af Woodi, 8/7 2012, 16:16 (4312 dage siden) @ KimC


Hvis man går ud og køber nye vogne, frem for at lease dem, er det også et tegn på at man ved at de vil skulle bruges mange år fremover.

Leasing af DD-Vognene har været en dyr affære, især med den første leasingkontrakt med Acento, som var 53 vogne og 14 styrevogne á 3 leveringer (24,28,15 stk´s) og som nu skal afleveres tilbage, har kostet noget nær én million pr. år. pr. stk. siden 2003, så de er næsten købt desværre uden forkøbsret. :-|


Hvis man tror at ME kan blive ved, kan det ødelægge virkningen af nyanskaffelsen.

Og derfor er det også tvingende nødvendigt, at få kikket på alternativ og fremadrettet screening af behov/dækningsgrad og de politisk vinde for fremtidigt virke for DSB (SOV).


DD vognene kan kun bruges med lokomotiv, skal det være elektrisk? EA kan heller ikke blive ved, og man har desuden ikke ret mange tilbage. Deres stand er ikke for god, og havde man kunnet udrangere/sælge dem var det givetvist sket.

De til den tid ialt 55 DD-Vogne skal de næste 30 år gøre tjeneste med både diesel og elektrisk materiel, for regeringens fosil-brændstofs visioner træder først i kraft i 2050.
DSB råder i dag over 6 stk´s EA, som i første omgang skal renoveres for omkring 40-50 millioner i alt og indsættes mellem Østerport og Ringsted som pendultog.


Men hvad skal så trække de DD vogne? Der vil i lang tid fremover være ikke elektrificerede hovedstrækninger i DK, så man kan såmænd roligt købe nogen ordentlige diesellokomotiver til opgaven, og få løst de stabilitets og miljøproblemer der er med ME.

Der er "kik" på to varianter af hver, både diesel og elektrisk og regeringen skal i flg. finansloven og trafikforliget afse 1 milliard til dette, senest i 2015.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak