K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg) (Jernbanen i dag)
Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?
Naturligvis forudsat den nuværende ejer af vognene er interesseret i at sælge/udleje dem.
Flere grunde:
- I den nye løsning kører toget mellem København og Fredericia sammen med eksisterende tog og man spare dermed en lokomotivfører på den strækning.
- De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.
- Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
- Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.