Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyskernes besættelse og overgivelse (Generelt)

af Steff, 12/4 2015, 19:49 (3310 dage siden) @ Per Andersen

Go´aften Per!

Sådan meget generelt, er den danske besættelsestidshistorie skrevet lige efter krigen og de næste 20 til 25 år frem, måske ikke altid lige korrekt og handlinger og personer blev tillagt en måske større betydning end tilfældet var. Ikke fordi der er snydt med historien, men lidt på afstand måske anderledes end det oplevede eller viderefortalte. Og netop disse hændelser er så i flere tilfælde videreført i nyere faghistoriske udgivelser. Altså ikke altid med den nødvendige tilgang til kildematerialet som er/var nødvendig:

  • Bl.a. blev der IKKE umiddelbart efter besættelsen tilbageført en eneste vogn eller lokomotiv fra Danmark og til Tyskland som ellers beskrevet. Det skulle forblive i Danmark indtil den britiske militærmission gav tilladelse til flytning.
  • DSB (staten Danmark) havde overhovedet ikke noget at skulle have sagt vedrørende det tyske materiel der var i Danmark.
  • Den engelske militærmission i Danmark var bestemmende og alt vedr. tysk materiel, personel, syge og sårede mv. kunne kun flyttes efter britisk tilladelse og/eller på britisk anfordring.
  • Staten eller DSB hverken fik, erhvervede, beholdt, beslaglagde eller andet jernbanemateriel, men måtte købe det hele, da det var allieret ejendom.

Men det kræver lidt mere plads at beskrive alle disse ting. Bl.a. overførtes stadig tyske tropper fra Danmark til Tyskland i sensommeren 1945 og tyske enheder var i flere tilfælde under egen kommando (bl.a. Luftwaffe på Fliegerhorst Grove (Karup)) indtil at englænderne ikke regnede med at bruge disse styrker i en mulig "senden en stor allieret hjem, hvis ikke lige han kunne finde ud af de indgåede aftaler".

Altså en meget spændende nyefterkrigshistorie.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak