Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fik fingeren af lokofører! (Generelt)

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 26/4 2015, 00:08 (3301 dage siden) @ Erik Olsen


Enig. Man må i Danmark fotografere alle steder hvor man lovligt kan tage ophold.

Ja det er ganske rigtigt man skal dog huske at man ikke må anvende sit kamera over øjenhøjde hvis man fotograferer tog, bygninger m.v. og man kan komme på kant med tingene hvis der er personer på billederne og man offentliggør dem eksempelvis på nettet.

Man skal kunne godtgøre at det er eksempelvis toget der er temaet og det kan vi alle ret nemt da vi har massevis af jernbanebilleder.

For år tilbage blev jeg antastet af en vagt på Langelinie - efter de har sat dette "smukke" hegn op - der forefindes faktisk et skilt med angivelse af at man ikke må fotografere -- den ophidsede vagt bad mig slette mine foto taget af krydstogtskibe, biler, trekroner osv -- NU ! dette afviste jeg med den begrundelse at jeg befandt mig på offentligt areal... men

jeg blev sku klogere ... Langelinie er en del af københavns havn og de kan beslutte den slags -

vagten tilkaldte åolitiet og der kom et par ganske flinke fyre med blår lys og dertilhørende lyde....

de forklarede mig venligt reglerne og "du må forstå at det handler om sikkerhed" -- jeg så undrende på betjenten " ja det er et krav cruselinerselskaberne stiller da de er bange for terror"

jeg bad manden vende sig om og se på det nærmeste skib hvorfra der kom adskillige hundrede turister ... de nærmest faldt over hinanden for at fotografere skibet...

Den anden betjent sagde -- til vagten .. mon ikke du skulle gå ind bag hegnet og blive
der -- det er jo åbenlyst tåbeligt at skilte med noget samtlige rejsende forbryder sig imod !

jeg beholdt billederne og skrev en klage til Havnen de svarede at de fastholdt deres skiltning.

Også ved fotografering af arkitektur har jeg oplevet lignende ihærdige vagtfolk - her var begrundelsen at det var en medicinalvirksomhed og man var bange for industrispionage ? han fik samme besked af den tilkaldte patruljevogn

meget tyder på at uniformer stadigt giver DDR lignende assosiationer hos nogle !


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak