Hjælp rutebilgarager GDS, Østtrafik, HHGB & Arriva mv

af Jesper KD, Nørrebro, 24/2 2017, 09:33 (2620 dage siden) @ Michael Deichmann

Du kommer langt omkring :-) og jeg tænker jeg lige vil nævne Hjortekær Trafik havde garageanlæg på vognmandens adresse på Hjortekærvej. Han kørte et par linier i Kgs. Lyngby området indtil HT blev skabt, som han så kørte kontraktkørsel for indtil HT overtog busserne.

Hej Michael
Ja, du har helt ret: Jeg kommer vældig langt omkring :-)

Her er hvad jeg har noteret om Hjortekær Trafik samt deres garage. Tilføjelser, rettelser og kommentarer er velkomne!

Hjortekær Trafik
Ruten Lyngby-Lundtofte-Hjortekær (senere linje 173) blev oprettet sidst i 1925 af A/S Strandvejsautomobilet. I begyndelsen af 1926 solgte selskabet ruten videre til Gunnar Bojesen og dennes søn Svend Bojesen, der begge arbejdede i landbruget, og hermed var Hjortekær Trafik en realitet. Året efter blev linjen forlænget til Femvejen på nogle ture, og 1949-70 kørte den helt til Charlottenlund.
I 1941 overtog Gunnar og Svend Bojesen ruten Lyngby-Frederiksdal-Virum-Holte fra Gunnar Bojesens nevø Frede Born. Efter den var blevet forkortet til Frederiksdal, blev den i 1950 solgt til Eigil Sørensen fra Gladsaxe-ruterne. De to Bojesen’er havde to år forinden oprettet en ny rute mellem Lyngby og Hjortekær ad Klampenborgvej - den senere linje 174.
Polyteknisk Læreanstalt flyttede i 1960’erne til Lundtoftesletten og blev til Danmarks tekniske Højskole (DtH, nu DTU). Sammen med andet nybyggeri betød det mere kørsel, og i 1967 kom der en særlig linje til DtH.
Gunnar Bojesen døde som 88-årig i 1960, og fra 1972 kom Svend Bojesens søn Ejnar Bo Bojesen ind i firmaet.
Hjortekær Trafik blev HT-entreprenører i 1975, og da HT ændrede linjenettet i Lyngby i 1977 fik Hjortekær Trafik linjerne 186, 187 og 194. Det varede dog ikke så længe, idet Svend Bojesen på grund af økonomiske vanskeligheder ønskede at ophøre som HT-entreprenør. Fra 1. september 1982 overtog HTs (#1) driftsområde Hørsholm driften og selskabets busser.
Igennem årene har Hjortekær Trafik også haft turistkørsel, som dog aldrig har udgjort en større del af forretningen [HJT+HTN33 s. 18].

Internnr.: Da HT overtog selskabet, fik de syv busser HT-internnr. 6001-6007.

Farver: De første år indtil 1930 var busserne røde. For at undgå forvekslinger, da De Røde Omnibusser ved P. Chr. Pedersen i 1930 oprettede ruten Søborg-Lyngby-Taarbæk, blev Hjortekær Trafiks busser herefter malet mørkegrønne. Fra 1961 blev bemalingen moderniseret, så de mørkegrønne sideskærme blevet afløst af en elfenbensfarvet stribe, hvorpå selskabets bomærke, hjorten, var placeret.

Garage
Hjortekærsvej 119, Hjortekær, 2800 Lyngby. Krak 107 J7-K7.

De første år havde Hjortekær Trafik ikke selvstændig garage, men lejede sig ind hos tømrer Frank Jepsen, som ejede “Villa Fredshvile” i Hjortekær. I 1930 opførtes rødstensvillaen på Hjortekærsvej 119, hvor Hjortekær Trafik har haft garage lige siden - oprindeligt benævnt "Toppen" i køreplanerne. Garageanlægget er udvidet i takt med forøgelsen af vognparken, og de sidst opførte garage- og værkstedsbygninger er fra 1959. Da HT (#1) overtog Hjortekær Trafik i 1982, blev busserne fortsat garageret i Hjortekær de første otte måneder, hvorefter de blev flyttet til HTs Hørsholm-anlæg. Bygningerne findes stadig, selvom grunden er blevet udstykket i fire dele.

...og her er hvad jeg har noteret under HT:
Hjortekær
Hjortekærsvej 119, Hjortekær, 2800 Lyngby. Krak 107 J7-K7.

Da HT fra 1. september 1982 overtog Hjortekær Trafik (#31), fulgte anlægget i Hjortekær med. De første otte måneder efter overtagelsen blev busserne fortsat garaget på Hjortekærsvej som en midlertidig løsning, mens Distrikt 2 i Hørsholm fra start havde ansvaret for den daglige drift. Det var da også her, at busserne blev flyttet hen fra april 1983, hvor anlægget i Hjortekær lukkede helt. Bygningerne findes stadig, men grunden er siden blevet udstykket i fire dele.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak