Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri drift (Generelt)

af P.Jensen, 19/5 2018, 07:01 (2181 dage siden)

Batteridrift må være oplagt.

Når Helsingør - Helsingborg færgerne kan sejle på batteri, må tog også kunne køre på batteri.
Opladning i havnene (=endestationerne) er 5-9 minutter eller 10-18 minutter pr. time.

Se hvordan biler i disse måneder kører længere og længere på en opladning. Udviklingen på batterier er så langt fremme at der nu investeres mange, mange mia.Euro i batterifabrikker.

Nærumbanens tidsplan ligner meget færgerne.
Nærumbanen holder dog kun 2 i Jægersborg, men 14 minutter i Nærum så vidt jeg kan se, men det løses ved at opsætte tredie skinne eller ledninger 1 km ud fra Jægersborg og på Nærum station.

På samme måde kunne man nøjes med at sætte ledninger op 1-2 km ud fra hver station i Østjylland så batterierne spares til accelerationer. - OG spare mange penge - og tid. Dette er ikke nogen ny ide, men en trafikforsker som hed ??? præsenterede dette for et par år siden. Det er i mellemtiden blevet meget mere realistisk.

(Dette ville nok betyde at godstog i Østjylland stadigvæk ville være diesel en tid)

Men jeg har ikke hørt om nogen udvikling på dette område for tog det sidste 1-2 år og så er vi der igen - Danmark ville skulle udvikle "ikke-standard" tog med al den usikkerhed det betyder.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere
DSB MY1116

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak