Batteri drift (Generelt)
Batteridrift må være oplagt.
Når Helsingør - Helsingborg færgerne kan sejle på batteri, må tog også kunne køre på batteri.
Opladning i havnene (=endestationerne) er 5-9 minutter eller 10-18 minutter pr. time.
Se hvordan biler i disse måneder kører længere og længere på en opladning. Udviklingen på batterier er så langt fremme at der nu investeres mange, mange mia.Euro i batterifabrikker.
Nærumbanens tidsplan ligner meget færgerne.
Nærumbanen holder dog kun 2 i Jægersborg, men 14 minutter i Nærum så vidt jeg kan se, men det løses ved at opsætte tredie skinne eller ledninger 1 km ud fra Jægersborg og på Nærum station.
På samme måde kunne man nøjes med at sætte ledninger op 1-2 km ud fra hver station i Østjylland så batterierne spares til accelerationer. - OG spare mange penge - og tid. Dette er ikke nogen ny ide, men en trafikforsker som hed ??? præsenterede dette for et par år siden. Det er i mellemtiden blevet meget mere realistisk.
(Dette ville nok betyde at godstog i Østjylland stadigvæk ville være diesel en tid)
Men jeg har ikke hørt om nogen udvikling på dette område for tog det sidste 1-2 år og så er vi der igen - Danmark ville skulle udvikle "ikke-standard" tog med al den usikkerhed det betyder.
P.Jensen