Godstrafik - Schweiz (Generelt)
Der er vel flere andre virksomheder der kunne gøre som Carlsberg, hvis de havde lager i Taulov? Men ellers har du nok ret, afstandene er simpelthen for små.
Det kunne være interessant at sammenligne den indenlandske godstogstrafik med hvad der bliver transporteret indenrigs i Nordrhein–Vestfalen, Holland, Belgien, Østrig og Schweiz, der alle er på størrelse med Danmark. Mon ikke de også har en lille andel indenrigsfragt på tog, selvom der er betydelig transit- og international godstogsfragt?
De gange jeg er kørt gennem Schweiz i tog og har siddet og kigget ud ad vinduet, har det slået mig, hvor mange (private) sidespor, der stadig er i brug - både på stationerne og på fri bane. Hvorfor det er sådan i Schweiz, har jeg ikke haft tid til at undersøge. Men et gæt kunne jo være, at man politisk har valgt at satse på jernbanegods.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg