Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Godstrafik - Schweiz (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2019, 14:18 (1940 dage siden) @ mpp

Der er vel flere andre virksomheder der kunne gøre som Carlsberg, hvis de havde lager i Taulov? Men ellers har du nok ret, afstandene er simpelthen for små.

Det kunne være interessant at sammenligne den indenlandske godstogstrafik med hvad der bliver transporteret indenrigs i Nordrhein–Vestfalen, Holland, Belgien, Østrig og Schweiz, der alle er på størrelse med Danmark. Mon ikke de også har en lille andel indenrigsfragt på tog, selvom der er betydelig transit- og international godstogsfragt?


De gange jeg er kørt gennem Schweiz i tog og har siddet og kigget ud ad vinduet, har det slået mig, hvor mange (private) sidespor, der stadig er i brug - både på stationerne og på fri bane. Hvorfor det er sådan i Schweiz, har jeg ikke haft tid til at undersøge. Men et gæt kunne jo være, at man politisk har valgt at satse på jernbanegods.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak