Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål (Generelt)

af steenth, mandag 22. april, 2019, 15:13 (90 dage siden) @ Togbus

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

BDK har en pulje på 55 mio. kroner, som bruges til tilskud til godsoperatører, når de vil installere ETCS, hvor det giver mest til 'first of class' (op til 1.5 mio) - men ingen har pt. brugt den.

"tilskud" betyder at risiko ved merudgifter til et yderst risikofyldt projekt ligger hos godsoperatøren.

Det er deres valg. Men de styre også deres del af projektet selv, hvis ikke benytter af rammeaftalen. Den eneste betingelse er det er et lokomotiv, som har kørt i Danmark i vis periode.

Desuden udgør Banedanmark selv en væsentlig risikofaktor. Desuden er der jo ikke nogen tidshorisont for hvornår en investering vil tjene sig hjem ensige vil kunne generere omsætning. "first of class" bærer merparten af risiko og desuden merparten af omkostningerne, hvorfor nachfolgereinbau blot vil kunne konkurrere "first-of-class" operatøren ud på omkostningssiden. Det er økonomernes lærebog side 1 at der ikke er incitament til at forsøge sig. Tilskudspuljen er vist mest oprettet for at kunne lukke munden på eventuelle politikere som kunne finde på at stille spørgsmål når godset snart forsvinder helt fra alt andet end Padborg-Malmø

På en eller andet tidspunkt sker noget på Padborg-Malmø blandt godsoperatørne. Transportsmængden er for stor til at ingen gør noget der er ikke nok færger og lastbiler til den nuværende trafik. Og når enten svenskerne eller danske indfører ERTMS på Padborg-Malmø - det er ligner der er svenskerne, som tager det skidt først - så man må nogen gøre noget.

Men det kunne være at DB Cargo vælger at udfører "first-of-class" på fx BR 185, som kører andre steder og bruger det inden man gør det på lokomotiverne, som kører igennem Danmark, så man kun skal nøjes med "first-of-class" STM-DK delen. For når det er godkendt i andet land, så det lettere at få i godkendt i Danmark.

Men hvis godsoperatørne ikke søger i tide, så forsvinder puljen....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen