SPIES REJSER. Nu med tog. (Generelt)

af mpp, torsdag 13. juni, 2019, 23:41 (122 dage siden) @ mikedk2100

Mon ikke vi/DSB selv har en stor del af skylden.

Hovedet på sømmet. I sidste ende handler det om hvad man vil bruge jernbanen til og hvordan man vil komme rundt. Når der bliver bygget ud i Københavns lufthavn fortæller de vidt og bredt om hvor godt det er, mens elektriske biler i nu 15 år har været lige rundt om hjørnet. Med toget er historien noget med forsinkede og overfyldte tog og missede forbindelser, der gør at det kun er de virkelige entusiaster der overvejer det. BaneDanmark har egentligt nogle meget gode historier på instagram og facebook hvis man er tognørd, men entusiasmen skinner ikke igennem. Selvom det bliver sagt at nattog er det helt nye, har Nightjet altså kun 1.6M passagerer om året – til sammenligning er der 800.000 passagerer mellem København og Aalborg i fly om året.

Jeg tror dog det ændrer sig nu hvor der er så meget fokus på det. Der skal kun være en lille del af flypassagerne der vælger toget for at det dobler eller tripler antallet af togpassagerer og mon ikke de internationale forbindelser så kommer op i gear. I øjeblikket er der mange ruter der i praksis ikke rigtigt kan køres med tog, men når først en rute er oprettet (f.x. København–Amsterdam eller København–Barcelona) skal der nok være flere der får øje på toget og en god cirkel kan blive startet. Og jo flere tog der er i de forskellige togflåder, jo lettere vil det også være at leje dem til særkørsler.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen