Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vejle Fjord, 320 km/t og slab-track (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 6/9 2019, 15:43 (1694 dage siden) @ Pyloriis

Hvad skulle meningen med det være??
Som du selv skriver - en kort tunnel.
Dernæst - såfremt man skal fortsætte ad den hidtige bane mod nord - kommer farten ned på max 200 km/h de næste mange kilometer mod Aarhus.
Mod Fyn skal man - indtil videre over den gamle Lillebæltsbro.
Så i bedste fald kan et højhastighedstog måske komme op på 320 km/h ned i tunnelen for herefter at bremse op når man når udgangen i den anden ende.
Skulle det give mening skulle man lave en tunnel samtidig over Lille Bælt og allerede nu få ændret den nye bane over Fyn til 320 km/h.

.
For det første skal man starte et eller andet sted.
For det andet så findes der ikke normer eller erfaringer i Danmark. Og disse kunne man udvikle i denne sammenhæng.
For det tredje er tunnelen måske ikke forberedt for 300 km/t, fremgår det af VVM. Det kunne man så også få afklaret. Jeg tror ikke ret mange er klar over at prisen for den tunnel er meget usikker. Man har nemlig ikke kunne nå i VVM analysen at afgøre hvilken diameter den skal have, og dermed heller ikke prisen.
Og så må man kunne etablere slab-track stort set uden ekstra omkostninger i en tunnel, med de fordele der følger heraf.
Og planen i Togfonden er at hastigheds-opgradere så der både syd og nord for Vejle fjord kan køres med 250 km/t (forberedt for 300 km/t). Som der står i rapporten: "så toget kan få fart på inden Vejle fjord" (frit fra hukommelsen). Det er den opdaterede rapport jeg her henviser til. Den rapport der øgede overslaget for udgiften til hastighedsopgraderingen Fredericia-Aarhus med vistnok 0,5 mia. kr.

Angående en tunnel under Lillebælt, så er det noget som først kan komme på tale om mere end 10 år. De næste 10 år drejer sig om Togfonden og kun togfonden for politikerne på Christiansborg (og så naturligvis Kattegatforbindelsen :). Glem ændringer på Vestfyn, VVM er færdig, den får du ikke politikerne til at lade opdatere (uanset at det er en hamrende god idé). Den bliver vedtaget præcist som beskrevet i VVM. Antageligvis som en del af finanslov 2020. Jeg ved fra en af ordførerne at det er højeste prioritet at få den banket på plads hurtigst muligt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak