Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Superlyn standser skam i både Fredericia, Vejle og Horsens (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 8/9 2019, 11:04 (1692 dage siden) @ steenth

Hvor gammel er dette oplæg?

Der er givet løbet meget vand i åen siden.

Jh


Præcis. Det er et forslag til køreplan baseret på en fem år gammel opfattelse af, hvordan man bedst fik vedtaget togfonden. Jeg tror ikke et sekund på at togene kommer til at køre på en så idiotisk måde. Hvis Vejle fjord bygges, så kommer begge lyntog til Aarhus til at bruge den i halvtimes drift. Så finder man andre måder at dække Vejle på.


Jeg ha en problem den nuværende Lyntogskøreplan - alt for mange stop i Østjylland. Sidste gang, hvor jeg var i Vejle, var for 25 år siden... Mens Aarhus besøger jeg regelmæssigt.

Jeg kan godt lide fordelingen er det køreplanseksempel, at der er timedrift med Lyntog til København fra de Østjyske byer og en gang i timen et hurtig lyntog til København med få stop syd for Aarhus. Men på langt sigt kunne jeg godt forestille mig halvtimedrift på både L1 og L2 lyntoget.

Dog mangler regionaltog i Østjylland i den køreplan. Det er netop det timemodellen skafter plads til. Der er nu ca 4 tog timen om dagen... det niveau bør holdes der oppe.

Men de østjyske byer har ikke brug for L2 for forbindelser til Aarhus. Dem får de formentlig rigelig af med regionale tog.
I retning København ville det være oplagt at forbinde Vejle med København med et tog til Herning, så Vejle fjord kan bruges til både L1 og L2. Man skal ikke glemme hyppighed. 30- minutters drift er de facto hurtigere rejsetid for mange.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak