Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Balance i S-togssgrenene, Frederikssundsbanen (Trafikpolitik)

af KKLD, 2/11 2019, 10:49 (1637 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad er det der får dig til at sige at togene kører tomme Klampenborg-Hellerup og Holte-Hellerup?


Personlige observationer. Klampenborgtogene er kun undtagelsesvis fyldte ved begivenheder på Bakken, Holte-stoptogene aldrig. Har du andre observationer?

Hvordan ser du at Frederikssundbanen bliver omlagt for at folk har kortere tid fra Herlev til Nørreport? Der er jo mange som tager metroen fra Vanløse/Flintholm som gør turen meget kortere end 30 min. Jeg kan ikke se problemet du prøver at løse? Der er allerede en løsning som jeg ser det.


Undgå togskift + det tager også tid med metroen. 25 min. i følge Rejseplanen, hvis man starter med linje C (21 med H). Det giver 24 km/t, det er helt uacceptabelt. Hvorfor tror du at folk flygter over i metroen på Vanløse? For at spare 5 minutter. Mon ikke folk ville blive glade for at spare 15-20 minutter mere?

For Hellerup-Klampenborg kører Kystbanen så der er nogle der tager det i stedet for s-tog. Men der er faktisk en del passagerere på strækningen:
[image]
Kilde: https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Bemærk at dette kun er s-tog. Der er 12.300 passagerere på blot 3 stationer hvor den ene af de 3 også har Kystbanen hvor disse passagerer ikke bliver talt med. Kan ikke se at der er noget problem med at én s-tog linje betjener disse stationer. Det er 4100 pr. station og det tager kun 8 minutter inkl. stop undervejs med s-tog Hellerup-Klampenborg, så det er ikke specielt dyrt at betjene disse stationer. Fordi der er 3 stationer hvor den ene af dem har Kystbanen så ville det da også være underligt hvis togene var fyldt op 100%. Der findes jo ikke 3 (2,5 hvis man tæller med at Klampenborg også har Kystbanen) stationer som fylder et s-tog op 100%.

Lad os tage Hellerup-Holte. Her er der flere passagerer pr. station, der er dog heller ikke Kystbanen til at aflaste, men det er stadigvæk højere. Det ser også ud til, at det er den strækning med den største vækst i fremtiden, så jeg er ikke enig i at togene er tomme, og det er heller ikke noget jeg har oplevet de gange jeg skulle til Lyngby. Jeg kan også se, at det er vækst på strækningen Svanemøllen-Hellerup-Lyngby-Holte-Hillerød hvilket faktisk er det højeste på s-togsnettet. Så jeg vil faktisk sige at det kunne give mening at forlænge Linje H eller F til Lyngby/Holte/Birkerød/Hillerød.

24 km/t er ret langsomt, men det er jo fordi s-toget kører ad en omvej derind. Hvis du målet gennemsnitshastigheden for s-togsnettet så mener jeg at det er det dobbelt, eller cirka 50 km/t inkl. stop. Jeg mener, at metroen er på 40 km/t inkl. stop. Det er vel ikke så slemt at skifte på Vanløse de gange jeg har gjort det. Til næste år kommer der jo 8 ekstra metrovogne til M1+M2 så frekvensen bliver endnu højere, og dermed ventetiden endnu kortere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak