Gratis foredrag om batteritog onsdag i København (Generelt)

af esni, Frederikssund, torsdag 07. november, 2019, 18:25 (271 dage siden) @ Nikolai_B

Link til side med video af foredraget: https://engage.vevent.com/production?target=location&location-pk=LecturePK%281763%2...

Det er en fin gennemgang.
Særligt lagde jeg mærke til

  • Modulær opbygning af tog og hoved-komponenter, der gør det muligt at tilpasse et standard-produkt til særlige behov med standard-komponenter og med fastlagte grænseflader, der gør dt muligt at flytte komponenter såsom batterier mellem tog-sæt med forskellig konfiguration (fx antal vogne)
  • Standard-koblinger til at koble togsæt sammen. Det lød som om det skulle virke til sammenkobling (og frakobling) i drift med passagerer ombord undervejs på en rute, fx for at dele et tog fra København i to dele i Holbæk, før de fortsætter til Kalundborg hhv. Nykøbing Sjælland.
  • Kravet i tyskland om at tog leveret fra 2024 skal være emissionsfrie, og at der indtil videre er mindst fire leverandører, der har regionaltog klar i modeller med tracktion-batterier i kombination med strømaftagere (til 25 kV? De fleste nuværende eksempler kører vel i tyskland på lavere AC-spænding) i år 2023

Jeg forstod det som at alle leverandørernes tog ville blive udformet så batterier kunne tilføjes fra fjernes efter behov - og 15 kV, 25 kV eller begge dele nærmest var en trivialitet...

[*] TSI-kravene og kravene om ERTMS gør at alle modeller af tog, som producenterne vil sælge i EU, kan bruges i Danmark uden specielle løsninger (hvis man kan nøjes med at køre på ERTMS-strækninger?)
[*]** Undtagen magnet-aktiveret til- og fra-kobling af kørestrøm?
[/list]

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB P931
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen