Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 21/12 2019, 16:06 (1589 dage siden) @ mikedk2100

Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Pt. er det ikke behov for mere end 200 km/t


Sandt nok, når DSB ikke ønsker at køre længere end til Hamburg, så er der selvfølgelig ikke brug for tog, der kan køre hurtigere. Og som jeg skrev, det er andre operatører vi skal satse på, hvis vi vil køre i tog fra Danmark og ud i Europa. DSB hverken kan eller vil. Hvorfor direktøren så ikke siger det ligeud, i stedet for at ævle om, at kørsel mellem Hamburg og Berlin kræver tog, der kan køre 230 km/t, det er nok mere det, jeg skal undre mig over.

Men det er vel reklame for sin virksomhed, og i reklamer må man jo godt overdrive, lyde som om man kan og vil mere, end det er muligt - og så fyre en lille, hvid løgn af ;)

Hamborg trafikken er jo et samarbejde mellem DSB og DB. Har DB brug for at der køres en afgang til Bremen eller Berlin mens der er en ledig DSB stamme i Hamburg, kan de jo aftale lånet med DSB. ICE-TD kørte jo også lokale regionaltog mellem Nykøbing F og København og DB bruger også en tjekkisk stamme til et almindeligt IC løb Hamburg-Berlin-Hamburg fordi stammen ankommer for sent til Hamburg til at køre tilbage til Prag samme dag.

Det er alligevel kun ICE togene der har en tophastighed på 230 km/t eller derover, så alle IC eller EC togene ud af Hamburg kører alligevel maks. 200 km/t uanset strækningshastigheden. Desuden er det også kun på små afsnit mellem Hamburg og Berlin der er 230 km/t, da man valgte at spare og opgradere den eksisterende strækning fremfor at bygge en ny.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak