Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 22/12 2019, 12:04 (1589 dage siden) @ mikedk2100

Mest af alt undrer det mig at der sidder nogle politikere på Christiansborg der har vedtaget at der skal anlægges eller er anlagt højhastighedsbaner til 250 km/t. Og så køber DSB lokmotiver der kun kan køre 200 km/t. Jeg havde et læserbrev i Politiken den 20/2 2019 (side 19) hvori jeg påpegede dette forhold. Der gik 6 dage og den 26/2 2019 (også side 19) kom der svar fra DSBs pressechef. Igen et svar hvor der loves at DSB nok skal anskaffe det nødvendige materiel i takt med at der bliver udbygget og elektrificeret. Der kan ikke linkes til mit læserbrev og tilhørende svar :-( Men jeg kan da kopiere mit læserbrev her til siden:

Læserbrev Politiken 20/2 2019:

Højhastighedstog til 250 km/t – eller hvad?
Jeg er togentusiast. Det betyder at jeg altid tager toget til/fra mit arbejde og på mine ferier og fritidsinteresser. Det gælder både Danmark samt de år hvor jeg arbejdede som IT-konsulent i Danmark og i Europa. Masser af lange behagelige togture og ingen fly her.
Men nu er folketingets flertal til grin! For nogle år siden vedtog et stort flertal i folketinget en togfond. Overordnet var ideen den såkaldte timeplan. Og der blev bevilget penge til denne timeplan der forudsatte nye jernbanestrækninger, opgraderinger af eksisterende baner m.m. hvor der kunne køres op til 250 km/t. Og Banedanmark gik i gang. Meget fint og jeg er glad. Og det er der sikkert også mange togpassagerer der er sammen med alle dem der gerne vil formindske CO² udledningen.¨

Men ledelsen i DSB var tilsyneladende ikke med på ideen. Så DSB har besluttet at der skal købes tog til de danske skinner der kun kan køre 200 km/t og ikke 250 km/t. Men der sidder jo også en direktør i DSB er tidligere har været dybt involveret i luftfarten. Man tænker sit. Hvordan kan DSBs ledelse modarbejde et flertal i folketinget på denne måde?

Hvordan kan det være at et bredt flertal i folketinget beslutter at der skal gennemføres en togplan der forudsætter kørsel i op til 250 km/t på flere strækninger og en timeplan der helt sikkert vil skaffe DSB mange kunder. Kunder der vil fravælge fly fra Aarhus, Aalborg og Billund m.m. Og så er der en ledelse i DSB der vil købe tog der kun kan køre 200 km/t?

Jeg er bruger af DSB og jeg betaler med glæde skat til de nyanlæg/opgraderinger på jernbanenettet der er i gang (bl.a. København – Køge N – Ringsted – Nykøbing F - Rødby). Men jeg synes det er helt afsporet at DSB bevidst fravælger tog der kan køre 250 km/t. Togsæt der kan køre 250 km/t er en hyldevare i Europa.
Nu er nogle af aftalepartnerne i Folketinget ved at trække i land fordi DSB kun vil købe tog der kan køre 200 km/t. Få nu opgraderet det danske jernbanenet til strækninger hvor der kan køres op til 250 km/t så mange steder som muligt. Se til bl.a. Deutsche Bahn hvor alle højhastighedsstrækninger har så stor en succes at mange flyruter har givet op. Og dermed er CO² udledningen formindsket meget. Og få så DSB med den langsomt opfattende ledelse og flyentusiasten til at bestille nogle tog der kan køre 250 km/t. Så skal kunderne nok vælge tog i stedet for bil og fly. Med en formindsket CO² udledning til følge.

Lige nu tager togturen Aalborg - København 4 timer 24 minutter med IC-Lyn og 5 timer 4 minutter med IC-tog. Med timeplanen vil det tage 3 timer!

Sidst men ikke mindst: Hvor meget CO² spares der hvis alle flypassagerer fra Aarhus, Aalborg og Billund taget toget i stedet for flyet?

Mvh
Glenn Olesen
Jernbaneentusiast
2000 Frederiksberg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak