Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 30/1 2020, 17:38 (1548 dage siden) @ P.Jensen

Hej Niels

Man skal netop udbygge kraftigt på de destinationer hvor "man" allerede har godt fat. Bygge på succes som så kan udvides til andre destinationer. Derfor nævnte jeg også Verona.
Jeg ved ikke hvor mange afgange der er hver uge - men det er vel ikke nogen rullende landevej med min. 1 afgang pr.dag.

Forstår ikke din bemærkning at lastbilen alligevel skal omlæsses. En lastbil med trailer kan vel køre direkte ad motorvej hele vejen (med et store antal der kører op over Brenner).

I øvrigt har jeg nogle gange set kølebiler kære ud fra færgen i Rødby. 8-10 stykker lige efter hinanden der kommer fra Almeria i det sydøstlige Spanien. (Der hvor der dyrkes bl.a. tomater til hele Europa.) Igen et tog fra den spansk/franske grænse og til Taulov og videre til Helsingborg. Også oplagt.....

P.Jensen

Så vidt jeg ved er der restriktioner på hvor mange lastbiler, der må køre over Brenner og de andre alpepas. Jeg ved ikke helt hvordan det reguleres, men jeg tror det er noget med et begrænset antal tilladelser - lidt som tyskerne brugte før i tiden, hvor man som dansk vognmand skulle have en tysklandstilladelse, og den kunne være ret vanskelig at få. Det satte EU en stopper for, men østrigerne fik en undtagelse pga den begrænsede kapacitet og miljøhensyn i alperne, og Schweiz som ikke er med i EU er endnu mere restriktive.
Så ja, en lastbil "kan" køre hele vejen, men det er ikke sikkert den "må".
Og det var det jeg mente med at der skulle læsses om alligevel. Altså i stedet for at køre lastbil til Sydtyskland, og læsse om til tog der, så kan det bedre betale sig med tog hele vejen, hvis der skal læsses om alligevel.
Til Spanien er der netop ikke de her restriktioner, og derfor er togets markedsandel langt mindre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak