Lukning af Skovbrynet - her er løsningen (Generelt)

af steenth, fredag 14. februar, 2020, 23:53 (13 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I hvert fald et forslag, som DSB burde overveje, hvis ikke det bliver skudt ned big time. (Det gør det nok)

Argumentet for at lukke Skovbrynet, er at det er en forudsætning for at kunne køre to minutter hurtigere til Farum. (At tidsbesparelsen er 2 minutter og ikke kun et, skyldes at man derved vil kunne undgå at tog skal vente på hinanden foran den enkeltsporede Mølleå-bro.) OK - Skovbrynet er en lidet benyttet station, og som DSB så rigtigt anfører - det vil kun give passagererne gennemsnitlig 3 minutters længere tid på cykel til en af de andre stationer! Vi skal nok lade være at spørge, hvor lang tid, det vil tage med rollator, men lad os se logisk på det:

Der forventes en tilstrømning af ekstra passagerer fra de tre stationer (Hareskov, Værløse og Farum) som får glæde af tidsbesparelsen på de 2 minutter - og det vil langt overveje tabet af passagerer fra Skovbrynet.

OK - men det er jo kun en mindre del af Farumbanens stationer, som derved opnår tidsbesparelsen. Hvis man nu i stedet lukkede en anden af banens mindst benyttede stationer - Dyssegård - vil der pludselig blive tidsgevinst til flertallet af banens passagerer, nemlig også dem til Vangede, Kildebakke, Buddinge, Stengården og Bagsværd. Hvis det efter samme regnemetode udløser en tilstrømning af flere passagerer - så må det være en langt bedre "forretning" for DSB. Dyssegård ligger jo også tæt ved andre stationer, som hurtigt kan nås på cykel - og Dyssegårds passagertal er jo også lavt.


Og hovsa - der var den så - løsningen for Farumbanen. Når der er 10 mins. drift standser hver andet tog i Dyssegård og hvert anden på Skovbrynet. Hokus pokus - der bliver en tidsbesparelse = flere passagerer - mange bliver glade, nogle bliver sure, men ikke lige så sure som ved en stationslukning. Det kan hævdes som en indvending at der vil blive skæve minuttal mellem Dyssegård og Skovbrynet, men det minut finder folk nok ud af. Sådan bliver det også mellem Kildedal og Vinge.

Jeg er ikke glad for den slags løsninger. Det er mere publikumsvenlig at have faste minuttal - dvs ren 10 minutters drift. Imellem Dyssegård og Skovbrynet er der 2 store stationer - Buddinge og Bagsværd.

Jeg følger den lokale debat på strækningen. Faktisk er de fleste ikke glad for afkortning af linje Bx til Buddinge. Og de fleste passager kommer fra stationer nord for Buddinge....

Men man kan jo også skele lidt til, hvad DSB pønser på med Frederikssundbanen: 4 stationer: Langgade, Peter Bangsvej, Jyllingevej og Islev skal fremover have 20 minutters drift. Det skal nok give ballade, men hurtigere tog til de fleste. Og så er der lige Kildedal og Vinge. Begge har / får sikkert færre passagerer end Skovbrynet og Dyssegård (indtil Vinge bliver udbygget).

Det er ikke noget god løsning på Frederikssundsbanen. Nedprioritering af de 4 stationer er et valg om tilgodeset flere end det går ud over. DSB har opbakning til det fra kommunerne og mange pendlere. Og hvis der skal være mindst 10 minutters drift på strækningen, skal der være muligt med 12 tog i timen i stedet for 9 tog i timen. Og et vendespor ved Carlsberg kan skaffe den mulighed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen