Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor hedder Stengården Stengården? (Generelt)

af mikedk2100, 15/2 2020, 15:29 (1534 dage siden) @ Niels Bak

Den bestemte form har man for øvrigt også andre steder som i Ryparken og Svanemøllen. I det første går det igen i områdets navn, men det gør det ikke i det andet (Svanemølleværket, Svanemøllehavnen - ikke Svanemøllen Havn). Men modsat ved fx Sydhavn station, hvor jeg ikke kender nogen, der nogen sinde ville omtale området som andet end Sydhavnen i bestemt form (ud over i sjældne tilfælde det officielle Kgs. Enghave, som DSB jo så ikke kunne bruge, da der allerede var en Enghave Station, og derfor - næsten - valgte at bruge det folkelige...).

Så navngivningspolitikken er vist ikke særlig konsistent, og det er vel heller ikke så vigtigt - men meget sjovt :-)

Og lige med Svanemøllen, så kommer navnet jo fra den vindmølle, der stod i nærheden. Formentlig også blandt de lokale kaldt Svanemøllen i bestemt form, ligesom Stengården. Den eksisterende vindmølle på Kastellet hedder jo også Kastelsmøllen. Jeg gætter på, at Svanemøllen fik sit navn pga jagten på svaner i den nærliggende bugt (Svanemøllebugten). Jeg mindes i hvert fald at have set et maleri, hvor der er kongeligt jagt på svaner der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak