Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Morten Beck, Græsted, 3/5 2011, 19:02 (4745 dage siden) @ Jens Møller

Angående LNJ SM 13´s originale Frichs motor, har jeg i Nordsjællands Jernbaneklub (er selv medlem) hørt at der ikke er noget at stille op med den motor. Den er simpelthen slidt op, og man har ud fra de originale tegninger prøvet at samle den, og få den funktionsduelig. Jeg skal så ikke kunne sige hvor helhjertet man har gjort forsøget, men det er blevet prøvet. Om klubben stadig er i besiddelse af resterne, skal jeg ikke kunne sige. Vi har mange ting liggende alle mulige og umulige steder:-)

Hvor om alting er. SM 13 har den dag i dag, en totalrenoveret Mercedes type 407 motor. Har fornylig været med til at starte den op, og den kører som en drøm.

Selvfølgelig kunne det være sjovt, at der er en Frichs motor der ligger i den, men så skal det da kun være fordi den har haft den fra start. Som jeg har hørt det, har der været flere forskellige mærker motorer i Scandia skinnebusserne. Bla. Hercules.

Når dette er sagt, vil jeg gerne lufte min EGEN private mening om Frichs motorene.
-Jeg er ikke specielt imponeret over dem, de er relativt underdimensionerede i deres ydelse. Og mener jeg. Ikke holdbare nok. Det kan selvfølgelig være noget med materialevalget.

Jeg indrømmer blankt at mit synspunkt tildels kommer fra HFHJ M8, den har godt nok motor mæssigt voldt NSJK problemer. MEN det skal også nævnes at HFHJ brugte den godt;-)

Så i den sidste ende er det nok bare en fordom.:-|

Morten Beck


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak