Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterlysning: Frichs til Skinnebus

af Jens Møller, København S, 3/5 2011, 19:37 (4745 dage siden) @ Morten Beck

Jeg er helt enig med dig i, at det bedste der er sket med Sm 13, er dens nye Mercedesmotor, som formentlig kan køre i hundredetusindvis af kilometer uden problemer. Jeg er selv mere eller mindre Frichsfanatiker, men trods dette må man ind i mellem også tænke lidt praktisk og det er vel heller ikke uden grund, at mange privatbaner udskiftede motorerne i skinnebusserne med Scania Vabis eller hvad der nu blev lagt i dem.

Motorerne i M 8 er ældre MO-motorer som er købt hos DSB. Een af motorerne har motornummer 1000 eller 1200; jeg kan sgu ikke mere huske det nøjagtigt, men disse motorer har jo altid været hårdt belastet og hvor meget der blev gjort ved dem ved monteringen i M 8 ved jeg ikke, men det vil vel altid være noget af en belastning for en motor at komme fra en
motorvogn og så lige pludselig blive monteret i et lokomotiv med turbolader og dermed udsat for et betydeligt større tryk på stempler, plejlstænger og ikke mindst krumtappen.

Begge motorer i GDS L 1 er gamle MO-motorer helt tilbage fra trediverne! Som ovenfor nævnt har disse motorer jo også været monteret i adskillige MO-vogne, inden de blev købt som formentlig mere eller mindre skrot hos DSB og efterfølgende monteret i et lokomotiv med den store belastning, som en turbolader giver.

Hvis der så mange år efter opstår motorproblemer, er det vel ikke helt uforudset, men det er så blot min ringe mening.

--
Jens MO-Møller
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak