"Ny perron åbner på Hjallese Station" (Generelt)
Mon ikke der ligger sikkerhedsmæssige overvejelser bag - for det er ulige nemmere for lokomotivføreren blot at skulle overvåge den ene side af toget ved afgang end at skulle overvåge begge sider. Desuden risikerer man, at passagerer til/fra Letbanen bruger et holdende tog som gennemgang for at komme hurtigere over sporet.
Godt nok er Hjallese trinbræt i dag utroligt lidt benyttet - jeg bor i nærheden af det, og jeg ser meget få stige af eller på her - men med Letbanens komme vil der også komme flere passagerer, hvoraf de allerfleste formodentlig kommer fra/skal videre med Svendborg-banen.
Nok om det. Billedet ovenfor viser tilstanden for Letbane-sporene ved Hjallese søndag den 27. september. Skinnerne var lagt ud, men endnu manglede 'fin-tilpasningen'. Den har så fundet sted i løbet af ugen. Fredag den 2. oktober var således omkring ti mand i gang med svejse- og andre arbejder.
I øvrigt ligger skinnerne til det tidligere sidespor for vogne til det lille flaskegas-anlæg formodentlig stadig i krattet lige foran taget til højre. Anlægget tilhørte vist oprindeligt Dalsøgas, siden Kosangas og til sidst BP Gas. Er der nogle, der har billeder af vogne på dette spor?
Her ses så den ene af de endnu svævende transversaler umiddelbart før den nye endestation.
Man stadig opleve så eksotiske tog som IC4 på denne strækning. Der er - så vidt jeg kan se - sjældent mere end et par håndfulde passagerer i disse tog, men det er snart historie - så bliver dette også "Arriva-land".
Med venlig hilsen,
FS1954