Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af My1202, 3/1 2021, 09:33 (1210 dage siden) @ Peter Christensen

Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Med den nuværende udformning af terminalen, er den reelt uinteressant hvilket brugen (eller rette: mangel på samme) klart viser.
Det hele starter og slutter med at BDK ikke ville lytte til de input som kom fra Railon (nu DBcargo) m.fl.
Af for mig ukendte årsager, så ser det ud som at "visse" regnede med at der skulle rangeres på samme led som i 60'erne - "det var jo så hyggeligt".
Og dyrt kunne man tilføje. Tingene har flyttet sig siden.....
Givet presset på priser på transport, så er der ikke råd til:
- særlig rangermaskine, som kun bruges engang i mellem.
- særligt rangerhold som kun bruges engang i mellem.
- at slæbe rangermaskinen med i det tog, som skal rangeres, giver ikke meget mening idet den dermed fjerner tons, som kunden betaler for.
Ergo, terminal og tilhørende sport skal laves således HELE toget på 700-800 meter kan håndteres fra station til terminal med den maskine, som ankommer med toget. Ikke noget med at dele på halvvejen eller andre kunstgreb.
At tulle rundt med 350-400 meter tog til/fra Esbjerg giver ikke meget mening; det er uhyggeligt svært at få en fornuftig økonomi heri.
Før det helt grundlæggende med rangeringen er løst, så vil terminalen i Esbjerg være en art "fluebensløsningen" forstået på den måde at BDK kan sige "se, vi gør noget for at få gods på jernbanen. Vi har bygget en terminal". Så er der ro på den front. At terminalen var anlagt billigt passer sikkert andre fint - det tiltaler den indre krejler, som findes i mange. Dermed alle er glade og har fået deres bonusser.....så hvad er problemet?
Intet set fra politisk hold og da slet ikke fra BDKs side.

At have en rangermaskine på havnen kan vel ikke vælte læsset?

Hvis der altså reelt var gods at fylde i vognene, så kunne man nok løse den del.
Eller køre med et halvtog til f.eks. Kolding og koble det til et andet halvtog der?

Så hvis behovet (=godset) var til stede - så kørte der nok tog.

Men der er idag nok ikke meget gods som egner sig til jernbanedrift som modtages /sendes fra Esbjerg?

Kød til England (hvis det bluver meget efter Brexit) kommer typisk i en køletrailer.
Giver næppe meget mening at løfte den over på en lommevogn køre 100-150 km og løfte den af for dernæst at køre den ombord på skib.

Så hvad er der reelt tilbage af gods som med fordel kan sendes via jernbane og Esbjerg havn? Jeg ved det ikke.

Ser man på hvad havnen omsætter er det udstyr til vindmølleindustrien samt RoRo. Sidstnævnte kun - måske transporteres med en rullende landevej. Men der er vist ikke de store trængselproblemer i det vestjyske sammenlignet med andre dele af landet.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak