Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af Niels Bak, 3/1 2021, 11:46 (1211 dage siden) @ My1202

Det var dejligt at læse om det første tog med træ til Esbjerg i 2018.

Nu her godt to år efter er der ikke sket så meget nyt i Esbjerg, og desværre ser prognoserne ikke så gode ud fremover.

https://jv.dk/artikel/skatteyderne-har-spildt-100-millioner-på-afsporet-jernbanetermina...

Vi må håbe at der kommer mere positive nyheder fra Esbjergs terminal i fremtiden.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Der skal jo ligesom værr noget at transportere.
Og skal godset omlades flere gange og fordeles ud på flere destinationer - ja så vil det næppe blive rentabelt i forhold til transport mellem havnen og modtager/afsender.

Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid.


Det er så ikke det, som er problemet - men det kræver jo at man læser den linkede artikel før man gyder ud...


Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Jeg ved nok lige så lidt om jernbanegods, som du tydeligvis gør, så jeg forholder mig bare til det DB Schenker sagde ved terminalens bygning - nemlig at en godsterminal på Esbjerg havn var interessant for dem, men kun hvis den fik en udformning, hvor den kunne håndtere heltog. I stedet byggede man sparemodellen, og de fik helt ret - det var ikke interessant for nogen operatører.
Og jeg tænker den slags folk i branchen er klogere end mig, så derfor lytter jeg til dem. Om det stadig ville gælde i dag, er jo ikke sikkert, men i mellemtiden har fx terminalen i Padborg haft kraftigt stigende godsmængder. Trafikken i Ålborg er også jævnt stigende. Så hvor gerne du end vil lægge alt andet jernbanegods end dine rullende landeveje i graven, så er virkeligheden altså mere nuanceret end det. Men infrastrukturen skal være indrettet så det bliver effektivt. Både materiel og især mandskab er hundedyrt - men til gengæld også der hvor jernbanen ind i mellem kan vinde over lastbiler, hvor der jo skal sidde en chauffør i hver bil.
Det som irriterer er at du tæver den samme døde hest i alle dine indlæg, uden at forholde dig en skid til, hvad det egentlig er du kommenterer på, og det ødelægger enhver tråd.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak