Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af My1202, 3/1 2021, 10:11 (1210 dage siden) @ Peter Christensen

At have en rangermaskine på havnen kan vel ikke vælte læsset?

Jo. Den koster i anskaffelse og vedligehold. Begge dele skal betales ud af en margin på ganske få %. Hvis der skal være det ringeste håb, så hedder det "rangering uden særlig rangermaskine". Pointen er at en rangermaskine vil udgøre et punkt i regnskabet og det punkt skal væk - ellers får du ikke overskud. Ingen overskud - ingen kørsel. Det er ret nemt.....Skulle en særlig rangermaskine endelig være så god en idé som du tror, så var den nok gennemført for længst. Dummere er speditionsfolk mm. altså heller ikke.

Kød til England (hvis det bluver meget efter Brexit) kommer typisk i en køletrailer.
Giver næppe meget mening at løfte den over på en lommevogn køre 100-150 km og løfte den af for dernæst at køre den ombord på skib.

Kølecontainerne til jernbanedrift kender jeg ikke meget til, men der er lige noget med el-forsyningen hertil......det giver jo ikke meget mening at have en kølecontainer på en vogn uden at køleanlægget er virksomt. Så snakker vi pludselig et strømkabel ned langs en masse godsvogne. Om den type vogne findes mm. - aner det ikke - men det kan vognexperterne vel svare på? I princippet kan det laves som på personvogne, men er der efterspørgsel på den type vogne?
Jeg konstatere bare tørt at det ikke just er kølecontainere, som findes i større tal på jernbanevogne.
Endvidere tvivler jeg på at de store slagterier herhjemme har egnede jernbanespor og så hedder det lastbil alligevel for at holde antal omlæsninger lavt.
Og lige inden visse kommer for godt igang omkring Tinglev.
Alle kølecontainere, som afgik fra fabrikken i Tinglev var tomme og skulle blot "sættes i omløb". Dermed kan situationen ikke sammenlignes med terminalen i Esbjerg.

Så hvad er der reelt tilbage af gods som med fordel kan sendes via jernbane og Esbjrrg havn? Jeg ved det ikke.

Hvem siger at godset skal til England?
Vindmøllevinger kunne være en mulighed eller andre dele til vindmøller.
Om føje år, så kunne skrot fra gamle platforme også give lidt.

Så vi er nok enige om at der næppe er meget gods til og fra Esbjerg havn som er egnet for jernbanen.
Skrot fra platforme ville givet med fordel sejles væk til f.eks. omsmeltning.
Inden det kom på en jernbanevogn skulle det køres fra skrotningssted til jernbanesporet.
Så givet nemmere, hurtigere og ikke mindst billigere at læsse det direkte på et skib.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak