Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af Peter Christensen, 3/1 2021, 08:58 (1210 dage siden) @ My1202

Og du mener at problemet alene består i at man kun kan køre "halv"-tog?

Så oplys os andre om hvad man reelt kunne køre med af gods via Esbjerg havn?

Med den nuværende udformning af terminalen, er den reelt uinteressant hvilket brugen (eller rette: mangel på samme) klart viser.
Det hele starter og slutter med at BDK ikke ville lytte til de input som kom fra Railon (nu DBcargo) m.fl.
Af for mig ukendte årsager, så ser det ud som at "visse" regnede med at der skulle rangeres på samme led som i 60'erne - "det var jo så hyggeligt".
Og dyrt kunne man tilføje. Tingene har flyttet sig siden.....
Givet presset på priser på transport, så er der ikke råd til:
- særlig rangermaskine, som kun bruges engang i mellem.
- særligt rangerhold som kun bruges engang i mellem.
- at slæbe rangermaskinen med i det tog, som skal rangeres, giver ikke meget mening idet den dermed fjerner tons, som kunden betaler for.
Ergo, terminal og tilhørende sport skal laves således HELE toget på 700-800 meter kan håndteres fra station til terminal med den maskine, som ankommer med toget. Ikke noget med at dele på halvvejen eller andre kunstgreb.
At tulle rundt med 350-400 meter tog til/fra Esbjerg giver ikke meget mening; det er uhyggeligt svært at få en fornuftig økonomi heri.
Før det helt grundlæggende med rangeringen er løst, så vil terminalen i Esbjerg være en art "fluebensløsningen" forstået på den måde at BDK kan sige "se, vi gør noget for at få gods på jernbanen. Vi har bygget en terminal". Så er der ro på den front. At terminalen var anlagt billigt passer sikkert andre fint - det tiltaler den indre krejler, som findes i mange. Dermed alle er glade og har fået deres bonusser.....så hvad er problemet?
Intet set fra politisk hold og da slet ikke fra BDKs side.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak