Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/1 2021, 15:04 (1211 dage siden) @ andersj

Lad os prøve at vende den om. Den optimale løsning var tidligere diskuteret således (frit fra hukommelsen): Et intermodaltog på 835 meter ankommer med el-lok til Esbjerg. Lokomotivet har Last Mile funktion og trækker derfor hele toget ad een omgang ned mod havnen, hvor man trykker ind på terminalen, der har eet spor af 810 meters læssemulighed samt mulighed for omløb.
Mens toget losses og læsses løber lokomotivet om, og når det er afgangstid trykker man ud på havnebanen og trækker op fra havnen (el starter lige inden stigningen).

I et sådan tilfælde, vil tiden - og dermed personaleforbruget begrænses til een lkf og en rangist, der desuden kan hjælpe med at læsse eller losse toget.

Dette set-up ville være så effektivt, at det kunne kompensere for terminalens dårlige placering. Alle trailere/containere til færgerne, skal nemlig ud på offentlig vej, for at blive kørt til færgen. Derfor skal anvendes indregistrerede lastbiler, og det er dyrt.

Da der ikke er ellokomotiver med Last Mile funktion, skal der bruges et diesellok enten i Esbjerg eller til kørslen hele vejen. Her forudsatte "nogen", at man som rangerlokomotiv anskaffede et bogie-lokomotiv med mindst 1.000 HK (MaK G1000), for at kunne gennemføre rangeringen så hurtigt, at personaleforbruget dermed ikke blev for stort.
Omkostningerne pr kørt km i olie og vedligehold er normalt 10 gange større for strækningsdiesellok, end for el-lok.

Behovet for to diesellok til rangering er fra tiden med vindmølletogene og før terminalen, da der ikke var omløbsmulighed i Esbjerg ( spor 6 var spærret).

Nu blev sporet ikke forlænget nok mod vest, og terminalens spor kan ikke håndtere 835 meter, men i stedet 450 meter, og der kan ikke løbes om, andet end på stationen.

Dvs, enten skal du køres med diesellok mindst fra Taulov eller stationere en MK i Esbjerg, for et tog på maks 450 meter, som formentlig tilmed vil udgå fra Høje Taastrup eller Sverige, og dermed betale bro/tunnelafgifter pr tog.
Alternativt kan du køre med 835 meter til Esbjerg og så ellers rangere ad flere omgange til havnen. Det er så personaletungt, og gjorde det i sidste ende af med vindmølletransporterne.

Så altså: Enten skal du køre med små tog eller bruge lang tid på rangering i Esbjerg - og i begge tilfælde, skal du for nærværende bruge diesellokomotiver i en eller anden form.

En mulighed der har været diskuteret mange gange, er en genåbning af terminalen ved færgerne. Denne vil formentlig kunne håndtere ca 400 meter vogne, og så kunne een halvdel af toget ekspederes dér (uden kravo m indregistrerede lastbiler, for det er havneområde), mens den anden halvdel kunne betjenes på den "dyre" terminal. Dette forslag er indtil videre druknet i detaljer om, hvem der skal betale for genåbning af sporet, samt hvilke kunder, der skal bruge hvilken terminal. Det vil stadig kræve en del rangering og diesellok, men kan komme flere vogne med.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak