Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første tog på kombiterminalen på Esbjerg Havn (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/1 2021, 11:56 (1210 dage siden) @ Jens N

Det var ikke uden grund, at der blev etableret en kombiterminal i Esbjerg. At den er udformet forkert vidste man tidligt, og trods flere forsøg på at ændre dette, lykkedes det alene at få ændret terminalen fra de oprindelige 4 spor af 150 meters længde, til den nuværende udformning.

Der var skam lavet analyser af efterspørgslen, og der var forventet op til tre daglige tog, der alle var ansøgt af godsoperatørerne i årene op til:

Intermodaltog til/fra færgerne til England og Rotterdam (udgående fra Karlshamn, Høje Taastrup og Taulov)
Tog med vindmøllesegmenter (vinger fra Lauchhammer, Naceller fra Ringkøbing)
Tog med tømmer (som findes nu)
Diverse vognladningsgods (inkl gasvogne til de lukkede spor på havnen)

Der blev endda lavet tilhørende køreplaner, så det passede i Tyskland og Sverige. Tre kanaler hver vej pr døgn.

Udover tømmertogene er der en del lastbiltrailere til/fra Italien, der udgår fra Esbjerg. Disse køres dog ad motorvejen til Taulov og Padborg...

Endelig som en lille kuriøsitet, så er der "ideer" om kørsel mellem Värtaahamnen i Stockholm og Esbjerg Havn med passagertog ad åre, såfremt DFDS øger passagerkapaciteten (og evt genopliver Esbjerg-Harwich grundet Brexit). Tanken er at tilbyde en togforbindelse mellem SIlja Lines færger fra Helsinki, Tallin og Riga til færger til England og dermed principielt en emissionsfri rejse fra Baltikum til London.
Ideen er ret løs, men er ikke skudt ned af virkeligheden endnu :-)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak