HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af My1202, onsdag 24. marts, 2021, 10:04 (185 dage siden) @ Poul Brandt

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.


Næææ, det er for dyrt at opgradere Aarhus-Aalborg til 45 minutter i forhold til passagertallet.
Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.
Pris ialt: Ny Lillebæltsbro + 12.6 mia. kr.

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. og nedbringer rejsetiden Kbh-Aalborg til 2 timer og 10 minutter. UDEN samtidig at forbedre rejsetiden mellem Kbh, Odense, Aarhus og Esbjerg.

Så min konklusion er: Anlæg Kattegatforbindelsen for 55 minutter, 300 km/t. Pris 60-65 mia. kr. og reducer rejsetiden Kbh-Aarhus-Aalborg til 2 timer rent. (Inkl. 5 minutter tll at vende i Aarhus).
(Medfører ca 50% flere passagerer og dermed højere frekvens og dermed mindre ventetid, som yderligere reducerer den samlede rejsetid fra dør-til-dør).

Indenfor en overskuelig fremtid skal den gamle Lillebæltsbro erstattes eller dubleres med en ny jernbaneforbindelse over/under bæltet.
Så udgiften hertil kommer uanset hvad.

De flere passagerer ville givet også komme med 2x45 minutter mellem København Aarhus.
Så det argument er heller ikke voldsomt brugbart.

Er enig i at forbindelsen til Aalborg nok ikke uden større omkostninger kan reduceres fra 60 til 45 min. Dertil er antal af rejsende nok for få.

Men alle tog mellem København og Aarhus skulle vel ikke fortsætte til Aalborg?
Så det betyder jo reelt ikke noget for 2x45 minutter mellem landets 2 største byer.
Og passagerunderlaget ville nok kunne bære 15 minutters drift fra kl. 5.30 til 21.00?

Kattegatforbindelsen vil reducere antal rejsende så begge forbindelser ikke ville have passagerer nok til 15 minutters drift.

Følgelig endnu et argument mod den alt for dyre løsning.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen