HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 12:48 (81 dage siden) @ My1202


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.


Men det er vel ikke utopi?

Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.

Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).

Altså ren win-win for stort set ALLE.

Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.

Du overdriver behovet for nye baner. Der behøves "kun":
300 km/t "lang sydlig" omfartsbane ved Ringsted.
Ny bane 300 km/t Ringsted (Fjenneslev) - Korsør (Vemmelev).
Opgradering Storebælt 240 km/t.
Opgradering Nyborg-Odense 250 km/t.
Ny bane på Vestfyn 265/285 km/t.
Ny Lillebæltsbro 300 km/t.
Vejle Fjord tunnel 300 km/t.
Hovedgård-Hasselager 300 km/t.

Samlet pris Ny Lillebæltsbro (banedel 10,6 mia. kr.) + 12,6 mia. kr. Alt i alt 23,2 mia. kr.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB A159Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen