Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af My1202, 24/3 2021, 10:59 (1535 dage siden) @ Svend


Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.


45 minutter ti Odense mm. Det er der vist ikke nogen der talt om - eller regnet - på endnu. Jeg ser bort fra nogle støvede forskere i hengemte kontorer på fjerntliggende forskningssteder.

Men det er vel ikke utopi?

Ny bane til 250 km fra Ringsted via ny tunnel under Storebælt og ny bane til Odense.
Videre ad ny bane som snart skal bygges over Vestfyn.
Nu forbindelse over/ under Lille Bælt og ny forbindelse over / under Vejle Fjord.
Herfra enten ny bane længere inde o landet eller opgradering af hidtige til min. 200 km/h.

Samlet pris næppe meget over hvad Kattegatforbindelsen ender med da nogle af pengene allerede er i Togfonden (sådan da).

Altså ren win-win for stort set ALLE.

Og måske vigtigst. Sikkerhed for at der kører tog i langt større grad end de lappeløsninger sammen med Kattegatforbindelsen vil betyde.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 490 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak