HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 09:31 (81 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Poul Brandt, onsdag 24. marts, 2021, 09:57

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der har en sjælden gang været nævnt at “opgradere” timeplanen til en 45-minutters-plan. Dermed 2:15 København-Aalborg.

Planen skal/skulle ses som et næste trin efter timeplanen, dvs med yderligere nye stumper bane såsom Lillebæltsbro nr. 2.

Næææ, det er for dyrt at opgradere Aarhus-Aalborg til 45 minutter i forhold til passagertallet.
Så 45 minutters planen er: Kbh-Odense 45 minutter, Odense-Aarhus 45 minutter, Aarhus-Aalborg 1 time, samlet rejsetid 2½ time rent.
Pris ialt: Ny Lillebæltsbro + 12.6 mia. kr.

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter og Kbh-Aalborg 2 timer og 15 minutter (inkl. 5 minutter til at vende i Aarhus). UDEN samtidig at forbedre rejsetiden mellem Kbh, Odense, Aarhus og Esbjerg.

Så min konklusion er:
Enten: Implementer 45 minutters planen og undlad Kattegatforbindelsen,
Enten: Implementer 45 minutters planen og anlæg Kattegatforbindelsen for 55 minutter, 300 km/t. Pris 60-65 mia. kr. og reducer rejsetiden Kbh-Aarhus-Aalborg til 2 timer rent. (Inkl. 5 minutter tll at vende i Aarhus).
(Medfører ca 50% flere passagerer og dermed højere frekvens og mindre ventetid, så den samlede rejsetid dør-til-dør reduceres yderligere).


Strategi for fjernbanen 2021-2050 , inkl. 45 minutters planen (Youtube video)

Strategi for fjernbanen 2021-2050, inkl. 45 minuttersplanen (tekst)

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel
Pris 260 kr.

Læs mere
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen