HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Bengt Larsson, mandag 29. marts, 2021, 19:16 (126 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeren har givet Sjællandske medier interview.

HH-forbindelse er iikke hans kop te:
https://sn.dk/Sjaelland/Minister-dumper-HH-tunnel/artikel/1421877

Meget bedre ser det så heller ikke udfor Kattegatforbindelsen.
Naturen bekymrer ministeren.
Men kommer forbindelsen bliver den også med jernbanen men først efter 2030.
https://sn.dk/Sjaelland/Transportminister-Kattegatforbindelse-er-slet-ikke-afgjort/arti...


Gad vide, hvor han har fået “to timer og et kvarter København-Aalborg” fra? Hidtil har det heddet én time København-Aarhus (Kattegatforbindelsen) og én time Aarhus-Aalborg (Timemodellen/Togfonden DK).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Man kan tenke seg at “to timer og et kvarter København-Aalborg” kommer fra en prinsipp at reisende ikke skal ta flyet, såvidt de ikke skal bytte til andre fly.

I Sverige har man bestemt at det skal ta to og en halv time Stockholm–Malmö av den grunn, og da har det blitt beregnet at man må ha 320 km/h på høyhastighetsbanen, det blir rundt 590-600 km, fordi man vill gå forbi Jönköping.

Man kan si at det ikke er til så stor nytte å bygge ny jernbane til Ålborg hvis det tar 3 timer, fordi man kan ta flyet på under 2 timer inkl checkin, sikkerhetskontrolle etc.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen