Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brabrand og Letbanen Aarhus etape 2 (Generelt)

af esni, Frederikssund, 4/6 2021, 12:26 (1070 dage siden) @ Niels Bak

Letbanen på Ring 3 handler også om at byudvikle. Der er en gammel regel om at man i hovedstadsområdet kun må bygge i højden tæt ved stationer og letbanestoppene gælder her som stationer. Byggede man en BRT i stedet ville man ikke få det samme løft omkring stoppene.


Så vidt jeg ved har reglen ikke noget med højden på bygningerne at gøre, men derimod med tætheden/koncentrationen.
Det, som er begrænset til stationsnære placeringer er nybyggeri af fx større kontorarbejdspladser. Jeg mener tæt boligbyggeri hører med også, og det samme gør nogen former for butiksbyggeri. Man ville i dag fx næppe få lov til at bygge et nyt City 2 - men derimod gerne Fisketorvet eller Ro's Torv i Roskilde, som begge ligger stationsnært.

Men det er klart at det er svært at lave et hus på 20 etager, som ikke falder ind under de her regler, og dermed er det de facto ikke muligt at bygge meget højt uden for statiionszonerne. Andre faktorer som grundværdi og anden beliggenhed trækker også i samme retning.

Ifølge google maps rutevejledning for fodgængere
Ro's Torv i Roskilde 10 minutter/800 m fra station
City2 10 minutter/900 m fra station

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak