Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/9 2021, 12:23 (944 dage siden) @ Rail

Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.

Såfremt neutralsektionen er for lang til, at de to togmaskiner koblet sammen begge kan få strøm fra hver sit kørestrømsområde, må man jo sætte nogle vogne imellem. Den ankommende togmaskine standser i eget kørestrømsområde, hvor den laver omløb og trykker stammen ind i fremmed kørestrømsområde, hvor den afgående togmaskine kan koble på stammen. Herefter kobles den ankommende togmaskine af og toget kan afgå.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak