Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på ny bane (Generelt)

af thomastog, 25/9 2021, 13:34 (945 dage siden) @ Danielsen

Jeg må sige jeg er uenig. Selvom det per definition ikke er et racerløb, så vil man i sidste ende vel gerne frem så hurtigt og bekvemt som muligt?


I sidste ende vil jeg sikkert frem, dernæst som forventet af køreplanen. Det er ikke bekvemt at jerne afsted med 180, hvis 140 bringer dig frem rettidigt.

Lad os sige du skal til Odense, ja så er du glad for at ankomme 5 minutter før planlagt. Men alle dem der skal videre, vil sidde og irriteres over at toget skal vente de 5 minutter ekstra.

Dog vil du nok aldrig komme 5 minutter før til Odense, du indhenter formodentlig et lokaltog inden, og snegler dig afsted det sidste stykke… Og ankommer til den tid der fremgår af køreplanen.

Det handler ikke kun om dig, det er et afbalanceret hensyn til alle.


Jamen hvorfor i alverden skal vi så hastighedsopgradere Ringsted-Femern og anlægge den nye bane over Vestfyn til 250 km/t, hvis togene ikke skal køre hurtigere end 120-140 km/t?

Jeg har da ikke skrevet noget om at man kun skal køre 140 (dit “120-“ har jeg slet ikke skrevet noget om).

Det er som køreplanerne ser ud nu. Der er mange tog, som skal halse afsted med knap 180 km/h for at nå det. Så er der andre tog, hvor man ikke kan være sikker på hvilket materiel der er, og derfor må beregne disse togs køreplan efter laveste fællesnævner. Det giver så oceaner af luft og mulighed for komfort, når der kan køres med hurtigere materiel.

Alternativet ville jo være forsinkede tog, når der køres materiel der ikke kan følge med køreplanen.

Køreplaner skal udarbejdes efter hvilket material man kører med, hvordan man (kan) flette og krydse tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak