Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så bliver godstogne digitale (Generelt)

af Svend, 4/10 2021, 21:50 (937 dage siden) @ TroelsH

Det ser ud til der er valgt en EU standard for vognkoblinger til godstog, det ud over en automatkobling også indeholder strøm og kommunikation, samt bedre bremsning. Det åbner en masse muligheder i digitalisering/automatisering, men også i at toget eksister som en digital tvilling hos togkontrollen og evt at hver vogn udstyres med gps. Det skulle lette klargøringen af togstammer betydeligt, da den automatiseres. Jeg tænker også at det vil åbne for længere godstog, da man så kan koble to 750m togstammer sammen til 1500m og lade de ene lokomotiv køre i slave.

Manglen på lastbilchauffører, som ser ud til at blive kronisk, så det gør jernbanen mere konkurrencedygtig, ud over dens miljø og klimafordele og det burde sænke omkostningerne ved etablering og drift af sidespor, men det afhænger nok af hvor agil infrastrukturforvalteren er.

Det øger ikke aksellasten eller giver mulighed for at komme to containere på en vogn, men det er alligevel et skridt fremad.

https://www.railfreight.com/interoperability/2021/10/01/meet-the-automatic-coupler-that...

.... men det bliver ikke "lige om et øjeblik". Faktisk var centralkoblinger også på programmet for 40 år+ siden. Omvendt er det på høje tid, at det sker.
Toglængder har ikke så meget med centralkoblinger at gøre, men togenes belastning (altså vægt) kan forøges. Forøgede toglængder kræver i stedet at bremsesystemerne moderniseres og det kan ske ved digital styring af bremser gennem hele toget..... så alligevel ;-) Desuden skal infrastrukturen udbygges til at håndtere toglængde på (f eks) op til 1500 meter.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH396Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak