Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så bliver godstog digitale (Generelt)

af TWB, 5/10 2021, 15:16 (936 dage siden) @ Peter Christensen

Så er der et signalsystem som man endnu ikke er enige om.

ERTMS er der enighed om.

Nogle lande er forud og andre vist dårligt begyndt.

Ja, nogle - ingen nævnt, ingen glemt - var jo ret glade for at "first-movers". Det håber jeg stadig de er.....

Men der er laaang vej endnu og systemet håndterer vist fortsat ikke mellemstore til store banegårde.

Så skal rigtig mange strækninger ændres til godstoge a 1500 m eller længere og skal man køre som i USA med container i 2 lag - så skal rigtig mange broer og tunneler bygges om.

Som skrevet: nybyggede strækninger. At ændre de nuværende til højere læsseprofil anser jeg ikke som realistisk. Det er ikke urealitisk at ændre længde på overhalingsspor på nuværende strækninger.

Det forudsætter at mængden af containere er mega stort.
Centraleuropa adskiller sig rimelig meget fra de ret vidtstrakte områder i USA hvor man kører med containere i 2 lag. Her er der typisk langt færre broer, veje og der er ret lave hastigheder på toget. Endvidere er der stadig mange krydsninger mellem vej og bane i samme niveau.

Så jeg tror ikke på det projekt.

Mere realistisk med længere godstog eller mere containertransport på de mange vandveje i Europa.

Efterhånden som kul udfases må det give plads til flodpramme med containere.
Måske ikke så hurtigt som med lastbil eller tog, mere mere kræver ikke nok ikke så meget udbygning ?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak