Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så bliver godstogne digitale (Generelt)

af UTJ, 5/10 2021, 11:58 (937 dage siden) @ Peter Christensen

At bygge til 1500 m tog er rettig omhu for nu at bruge et lidt slidt, men rammende udtryk. Ny infrastruktur holder ofte 60-70 år (jo der skal fornyes, men grundarkitekturen er dyr og kompliceret at ændre) og medmindre transportbehov svinder mærkbart ind er der brug for lange godstog om 10-20 år, hvis ikke før.

Pt er der ikke mange visioner eller viden, hvilket vel bedst kommer til udtryk i denne kommentar om elektrificering af vejtransporten:
Simon Mikkelsen
Hvis man nu på strækningerne langs motorveje lod disse el-lastbiler køre i eget tracé, kunne man optimere en hel del på rulle- og luftmodstanden ved at lade dem bruge stålhjul mod en stålskinne og ved at koble dem sammen i lange kæder. Det vil også hjælpe gevaldigt på trængslen. Ved at benytte den eksisterende infrastruktur kan vi også undgå at skulle hæve snart sagt samtlige motorvejsbroer, for at få plads til køreledninger. Jeg kan godt se, at med priser på fragt med lastbil er det nemmere at sende lastbiler på tværs af landet, men det er ineffektivt på så mange måder, at det er utroligt, vi tillader det.

I disse år opbygges en infrastruktur med lagerhoteller stort set alle steder og skov- og landbrugsjord inddrages. Det er resultatet af den "lagerfri" produktion. De ligger langs motorvejene og disse udbygges netop i disse år med ekstra spor, hvilket formentlig blot skyldes den øgede lastvognstrafik. Kort sagt har transport ikke fyldt mere areal end nu og det kommer man til at overveje, og reduktionen kommer via lovgivning - men ikke med Danmark som såkaldt "foregangsland", for nu lidt hånligt at henvise til dansk snusfornuft.

I øvrigt har Rusland, Kina og USA vist vejen med koblinger der tillader større togvægte.......

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak