Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så bliver godstog digitale (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 5/10 2021, 13:22 (936 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af Per Holm, 5/10 2021, 13:40

I Tyskland er "man" længere fremme i skoene:

Bla. 120 - 160 km/h hastighed, 947 m toglængde, 6000 t togvægt og centralkoblinger, men selvfølgelig ikke implementeret alle steder på en gang.

Hmmm - så mangler vi bare nogle få korridorer, hvor der kan køres med containere i 2 lag, ca. 100-120 km/t og gerne 1000-1500 meter tog.
Det vil nok kræve nyanlagte baner og det er bestemt ikke alle steder/strækninger, som har trafik til en så voldsom udbygning. Der SKAL flyttes enorme mændger af gods inden noget sådan kan betale sig. Omvendt, kan det give noget plads på andre strækninger til flere eller hurtigere passagertog, så er det blot en bonus.

Synes du ikke at vi i forvejen har rigeligt med forskellige strømaftagere?

En europæisk bane til dobbelstok containertog findes i Nederlandene hvor det er overkommeligt at bygge med højere til loftet men et "stort hul" gennem Alperne er nok ikke lige så billigt.

Økonomien i dobbelstok er nok også lidt tvivlsom. Et godstog på 4000 t koster vel nogenlunde det samme at flytte uanset om godset fylder i højden eller i længden og efter sporisolationernes afskaffelse tager de vel også nogenlunde samme kapacitet.

Wikipedia om Betuweruten

Ps. men ville da elske at se en stamme med to etager containere blive trykket ud til Coops Forsyningslager i Hjallese. Så vil det fremgå om O'ense Letbane har udført deres infrastruktur med rettidigt udvist omhu. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak