Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse af jernbanegods (Trafikpolitik)

af bth, 6/12 2021, 17:13 (964 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeriet presseomtale.

Nye jernbaneprojekter vil styrke banegods

Det er nyt for mig, at i 2020 blev godskapaciteten Padborg-Peberholm kun udnyttet 41%. Jeg levede i den vildfarelse, at der kørte alle de godstog, man overhovedet kunne proppe ind på den strækning.

Covid-19-relateret eller et generelt fænomen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej

Det er bestemt ingen vildfarelse, du har helt ret der er store udfordringer med at få den trafik som findes til at komme igennem Danmark. Jeg skal ikke kloge mig på hvordan man er kommet frem til de tal rapporten angiver, men af bitter erfaring ved jeg at der IKKE er den kapacitet til den møngde godstog der gerne vil kører igennem Danmark.

De følgende linjer er IKKE for at pege fingre af nogen enkeltpersoner eller virksomheder, men Jernbanen som system.

1: Der søges og tildeles kapacitet en gang årligt, her mener jeg at infrastrukturforvalterne har reserveret plads til en vis form for vedligehold
2: Kapaciteten tildeles, og langt de fleste for deres ønsker opfyldt
Ind til nu er der sikkert ledig kapacitet

3: Infrastrukturforvalterne fjerner (er annonceret efter alle gældende regler) så kapacitet ifm de større projekter på Jernbanen
4: Infrastrukturforvalterne tildeler den resterende kapacitet, ret skal være ret, oftes med et tilstrækkeligt antal kanaler samlet set
5: Visse tidsrum aftales bort mellem jernbanevirksomhederne så der f.eks. ikke skal kører godstog igennem et byggeprojekt i myldretiden
6: Resultatet er at hele strukturen i transporterne falder sammen, og de vogne der skulle kører mod syd kl xx:xx endnu ikke er kommet frem til sin forrige destination

Og her tror jeg at alle godsvirksomheder vil skrive under på at der ikke er den nødvendige kapacitet.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak