Analyse af jernbanegods (Trafikpolitik)

af Svend @, tirsdag 07. december, 2021, 14:41 (41 dage siden) @ Per Holm

Opgørelser af kapacitetsudnyttelsen i godstrafikken er diskutable og resultatet afhænger af hvilken kapacitet man vælger at lægge til grund.

Er grundlaget to kanaler i timen med 835 m godstog får man et resultat; lægges i stedet to kanaler i timen med 1500 m godstog (bestående af to sammenkoblede 750 m godstog) til grund får man et andet resultat.

Spørgsmålet om 1500 m godstog er da set overvejet i forskellige fora og det forhold at man i Danmark ikke har anlagt tilstrækkeligt lange spor til overhaling af så lange godstog bør ikke være en gyldig grund til at afvise disse.

Når vi taler 1500 meter godstog (når alt teknisk er på plads, bl a bremser) kunne det måske engang komme på tale, at køre med så lange godstog i Danmark - om natten når der ikke er andre tog, der kører i vejen. Sverige ved jeg ikke noget om, men Tyskland bliver en udfordring for sig.
Så glem indtil videre at køre med så lange godstog .... i stedet kan der koncentreres om at køre med fulde toglængder (730 meter - 835 meter - 740 meter) alt efter hvor i geografien, man ønsker at bevæge sig rundt ......

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen