Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog og persontog køres sammenkoblet? (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, mandag 06. december, 2021, 16:01 (165 dage siden) @ Togsøn


Det er ikke svært, man skal bare tænke konstruktivt !

Her undervurderer du nok dokumentations og godkendelsesarbejdet temmelig voldsomt. Udviklings- og godkendelsesomkostninger ved udvikling af nye togtyper ligger på omtrent en mia...Euro. Altså inden du begynder at bestille materialer til at bygge toget for....

De konstruktive tanker der rodes med rundt omkring, tæller blandt andet forholdsvis korte styrevognsstammer, der så omløber godsvognene, hvor det kræves.

Oversat til dansk (og klart fiktiv) løsning:
Oprangering med lok+3 personvogne+styrevogn+20 godsvogne fra Glostrup til Aalborg:
Passagerer optages i Høje Taastrup og toget kan så standse med personvognene ved perron, hvor det giver mening. Dørene frigives ikke, hvis toget overhales, hvor der ikke er perron.

Ved ankomst Aarhus (forudsat der er et godsspor man kan ankomme i) omløbes stammen med lok og personvogne - under omløbet ekspederes passagerer ved perronspor. Efter omløb køres så med styrevogn forrest og lok i midten til Aalborg.

Toget ankommer til Spor 21 i Aalborg, hvor godsvognene kobles af, mens personvogne og lok fortsætter til perron.

Bøvlet: Ja, Langsomt: Ja, Lav billetpris: Ja

Der er gang i design af godsvogne (også containerbærevogne) til 160 km/t (og der er sikkert noget praktisk ift Storebælt, men konceptet er altså forholdsvis tæt på realisering flere steder i Europa)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak