Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapporten som alle taler om..... (Jernbanen i dag)

af KimC, 22/9 2011, 10:30 (4602 dage siden) @ jiko

Alt det her balade kunne man have ungået, hvis man drev DSB som i gamle dage. Inden EU og alle mulige andre skulle blande sig.

Hvad skal alt det udlicitering til for ????

Det har kun skabt masser af balade og kostet en formue.

Hvis målet med udlicitering - i form af ikke fyldesgørende udliciteringsmateriale mv - er at vise at udlicitering er noget skidt kan man sige at det er lykkedes.

Men når det gælder kundernes tilfredshed - ikke lokoførere og jernbaneenthusiasters tilfredshed tror jeg feks ikke der er mange der vil have DSB tilbage på vestkysten.
Jeg ved godt at for en jernbanenørd er det eneste der dur en osende MR øse.. - eller endnu hellere en MO vogn ;)
Også i udlandet er der steder hvor man er glade for at være sluppet af med DB.

DSB er blevet en hamrende ineffektiv designvirksomhed. Jeg er overvevist om at de ikke tager skade af at få spændt tommelskruerne på og blive tvunget lidt mere fra politisk side. Hvis DSB f.eks. ikke kan få trafikken nord for Århus til andet end MR øser, så udliciter dog strækningen og lad andre vise hvad de dur til. Hvis DSB bliver sendt i skammekrogen med deres ubrugelige IC4 tog kan det måske få dem til at overveje fremtidig forretningsstrategi.

Men DSB har - muligvis med vilje? - specialiseret sig så meget - højhastighedsdieselstrækninger, anderledes kørespænding, ATC anlæg der er bedre til at beskytte DSB end togenes sikkerhed, at andre ikke kan komme ind på de strækninger der er udrustet med ATC eller mangler køreledninger - de mest lukrative, ikke de farligste.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak